alt text

Jorian tijdens zijn stage in Toronto, Canada

Jorian werkt bij een mediabedrijf in Toronto en is verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten, online en offline. “Mijn plan is om in Toronto te blijven.”

  • Avontuur
  • Reizen
  • Stage
  • Buitenlandse stage
  • Noord Amerika
  • Canada
naar blogs

Jorian in Canada: “Mijn plan is om in Toronto te blijven.”

Ik weet de tocht nog, van het vliegveld naar downtown Toronto. Mijn eerste gedachte was dat het eruit zag als de Verenigde Staten zoals we dat kennen uit films: grote highways, grote auto’s, aardige mensen.

Cultureel gezien is het grootste verschil denk ik het respect dat mensen voor elkaar hebben. Niet per se tegenover vrienden, maar meer tegenover onbekenden. Nog een groot verschil is het weer, in tegenstelling tot in Nederland kan het hier in de winter heel erg koud worden! In de zomer kan het erg warm zijn.

Als een groot dorp

Persoonlijk voel ik geen heimwee. Er is nu WhatsApp en Skype om constant in contact te blijven met de mensen aan het thuisfront. Ik kan mij voorstellen dat het tien jaar geleden een veel grotere stap was om naar het buitenland te gaan.

Toronto voelt als mijn thuis. Het voelt niet echt als een gigantische stad, meer als een groot dorp. Alles is heel makkelijk te bereiken en dat maakt het erg hetzelfde als Nederland. Ook heb ik hier goede vrienden gemaakt en zijn er heel veel leuke plekken om naartoe te gaan om samen wat te drinken.

Ik vermaak me prima in Canada. Ondanks dat de verschillen tussen Nederland en Canada niet heel groot zijn, is de sfeer toch anders. Ik vind het altijd cool om nieuwe plekken te verkennen. Verder is het ook een perfecte kans om naar andere plaatsen te reizen!

 

Een typische werkdag

Een typische werkdag bestaat uit het monitoren van de adverteerperformance op Facebook en Google, content plaatsen op verschillende social media kanalen en brainstormen over de groei van onze brand performance en het creëren van nieuwe strategieën om meer leads te genereren. Ik werk in een relatief klein bedrijf en alles is erg persoonlijk, voor zowel de werknemers als de klanten. Dit betekent ook dat de werknemers op verschillende plekken actief zijn binnen het bedrijf, en dat maakt het een heel leerzame en interessante werkplek.

Ik vind het supertof om strategieën te ontwikkelen voor klanten en ons bedrijf. Er komt bij het lanceren of promoten van brands veel creatief denkwerk kijken om campagnes en ideeën te creëren, maar het is ook tactisch werk, in de zin dat we moeten bedenken hoe we het budget zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.

De Spaanstaligen

Mijn vrienden zijn vooral Latijns Amerikaanse en Spaanse mensen. Zij zijn allemaal heel vriendelijk en behulpzaam. Ik kreeg zelfs een uitnodiging om kerst te vieren bij iemands familie! Ik denk niet dat iedereen dat zou doen.

Wat ik heb geleerd

De wereld van de digitale marketing was nog relatief nieuw voor mij. In een korte periode leerde ik hoe ik artikelen en press releases moest schrijven. Het bedrijf kon zo mijn English skills testen, maar het liet ze ook zien hoe creatief ik was en hoe mijn werkhouding was. Na een paar maanden besloten we mijn verblijf in Canada te verlengen. In januari werd ik verantwoordelijk voor ALLE marketingactiviteiten voor het bedrijf en de Digital Marketing Academy of Canada (DMAC). Het is een uitdaging, maar aan dezelfde kant een heel tof project. Dit zou nooit zijn gebeurd als er geen sprake was van een vertrouwen tussen mij en het bedrijf en ik zie het als een supergroot compliment dat zij mij zoveel verantwoordelijkheid hebben gegeven. Dit laat echt zien dat er goede dingen kunnen komen uit een onverwachte hoek, als je maar hard je best doet. Ik had dit echt niet verwacht toen ik naar Canada kwam voor een stage.

Als ik terugkijk op de maanden die ik in Toronto heb doorgebracht, kan ik het sowieso heel erg aanraden om naar het buitenland te gaan. Dit is mijn tweede buitenlandse stage en het heeft me zoveel ervaringen gegeven die mij verder gaan brengen in mijn leven. Als een leerervaring is het dus heel waardevol, maar het is ook gewoon heel leuk! Dat maakt het een heel aantrekkelijk voorstel.

Blijven

Nu ik dit bedrijf heb gevonden, wil ik zo lang mogelijk in Toronto blijven. Als alles goed gaat ga ik misschien wel voor een Permanent Resident card zodat ik hier permanent kan blijven!

Canadezen in 3 woorden:

Vriendelijk, beleefd en bescheiden